Ten Chi Jin Ryaku no Maki (Himmelens, Jordens och Människans principer).
Bujinkans Soke (Stormästare), Masaaki Hatsumi, har tidigare gett ut en bok som kallas Togakure-Ryû Ninpô Taijutsu, denna bok har länge varit slutsåld. Sveneric Bogsäter har översatt delar och kompletterat med sina tolkningar i sin “lilla vita” bok som tidigare fanns att köpa i handeln. Soke sammanställde anvisningar till studier och lade grunden till Bujinkans träning i skriften ”Bujinkan Dojo Shinden Kihon Kata”, som är dock mest känd under namnet ”Ten Chi Jin Ryaku no Maki” - en sammanfattning av Himlens, Jordens och Människans kunskaper - som utkom 1978. Hatsumi sensei var så sjuk att han inte visste om han skulle överleva, då sammanställde han vad han ansåg vara essensen av stridskonsten.
Trots att många år har gått och kunskapen ökat, är boken för många bara en teknikkatalog och de missar därmed syftet med den. De många geniala och dolda idéerna i Ten Chi Jin Ryaku no Maki måste förstås korrekt. Om man inte förstår Ten Chi Jin så kan man aldrig förstå någon av de olika Kata ur de olika Ryu-ha. Ten Chi Jin är ett grundläggande verktyg för all träning inom Bujinkan.
Dessa tekniker kommer från de nio skolorna i Bujinkan Dojo och utgör grunden i Bujinkan Budo Taijutsu. Dessa tekniker bör studeras grundligt under en kvalificerad instruktör. De flesta Bujinkan Dojo använder dessa tekniker som grund för graderingar från 9 t.o.m. 1 Kyu. Som elev ska man kunna utföra dessa tekniker innan man graderar sig till Shodan (svart bälte).
Studerar du Bujinkan finns normalt sätt följande förväntningar på dig:
· upp till 1 kyu förväntas du kunna göra teknikerna med stöd av den här handledningen (Ten Chi Jin).
· från 1-4 dan förväntas du kunna göra teknikerna med ökad kvalitet och bättre förståelse för avstånd, timing och positionering - få till bett i teknikerna.
· från 5 dan förväntas du kunna undervisa teknikerna (vilket innebär att du bör förstå vad det är som gör att det fungerar) - du bör även arbeta med att lyssna till din intuition.
Din instruktör hjälper dig med vad som förväntas av dig för att gradera till varje enskild kyu-grad.
Ofta övas något något ur Ten Ryaku no Maki på varje träning för att skapa en stabil grundförmåga. Det bygger också den viktiga bas du behöver för att klara av att utföra teknikerna i Chi Ryaku no Maki och Jin Ryaku no Maki, men också senare när tekniker från Bujinkans ryuha ska tränas.
Som betalande medlem kan du logga in för att läsa mer.
Bujinkans Soke (Stormästare), Masaaki Hatsumi, har tidigare gett ut en bok som kallas Togakure-Ryû Ninpô Taijutsu, denna bok har länge varit slutsåld. Sveneric Bogsäter har översatt delar och kompletterat med sina tolkningar i sin “lilla vita” bok som tidigare fanns att köpa i handeln. Soke sammanställde anvisningar till studier och lade grunden till Bujinkans träning i skriften ”Bujinkan Dojo Shinden Kihon Kata”, som är dock mest känd under namnet ”Ten Chi Jin Ryaku no Maki” - en sammanfattning av Himlens, Jordens och Människans kunskaper - som utkom 1978. Hatsumi sensei var så sjuk att han inte visste om han skulle överleva, då sammanställde han vad han ansåg vara essensen av stridskonsten.
Trots att många år har gått och kunskapen ökat, är boken för många bara en teknikkatalog och de missar därmed syftet med den. De många geniala och dolda idéerna i Ten Chi Jin Ryaku no Maki måste förstås korrekt. Om man inte förstår Ten Chi Jin så kan man aldrig förstå någon av de olika Kata ur de olika Ryu-ha. Ten Chi Jin är ett grundläggande verktyg för all träning inom Bujinkan.
Dessa tekniker kommer från de nio skolorna i Bujinkan Dojo och utgör grunden i Bujinkan Budo Taijutsu. Dessa tekniker bör studeras grundligt under en kvalificerad instruktör. De flesta Bujinkan Dojo använder dessa tekniker som grund för graderingar från 9 t.o.m. 1 Kyu. Som elev ska man kunna utföra dessa tekniker innan man graderar sig till Shodan (svart bälte).
Studerar du Bujinkan finns normalt sätt följande förväntningar på dig:
· upp till 1 kyu förväntas du kunna göra teknikerna med stöd av den här handledningen (Ten Chi Jin).
· från 1-4 dan förväntas du kunna göra teknikerna med ökad kvalitet och bättre förståelse för avstånd, timing och positionering - få till bett i teknikerna.
· från 5 dan förväntas du kunna undervisa teknikerna (vilket innebär att du bör förstå vad det är som gör att det fungerar) - du bör även arbeta med att lyssna till din intuition.
Din instruktör hjälper dig med vad som förväntas av dig för att gradera till varje enskild kyu-grad.
Ofta övas något något ur Ten Ryaku no Maki på varje träning för att skapa en stabil grundförmåga. Det bygger också den viktiga bas du behöver för att klara av att utföra teknikerna i Chi Ryaku no Maki och Jin Ryaku no Maki, men också senare när tekniker från Bujinkans ryuha ska tränas.
Som betalande medlem kan du logga in för att läsa mer.
En sammanfattning av grunderna
Junan Undo/Taiso (Kroppstärkande och smidighetsövningar). Uppvärmning och stretching. Reishiki Vett och etikett.
Taihenjutsu Ukemigata (Falltekniker) tränas nästan alltid som en del av uppvärmningen. Det är en av de viktigaste hörnstenarna inom träningen för att vi ska kunna öva ordentligt. Här ingår också Ukemi som är konsten att ta emot en teknik utan att bli skadad alltför mycket.
Kamae gata (ställningar). Det finns ett otal grundställningar inom Bujinkan eftersom var och en av de nio skolorna har sina egna varianter av kamae. Alla positioner har sina syften och mål, det är viktigt att känna till. Dom är också mycket mer än en kroppsposition, de kan t.ex. vara bryggan mellan den kroppsliga manifestationen av psyket.
Dakentaijutsu (Slag och sparkträning). Här ingår Hoken-juroppo de 16 grundslagen inom Bujinkan. Dessa slag och sparktekniker tränas in i otaliga kombinationer, både i Koppojutsu (slag ämnade att förstöra benstrukturen) och Koshijutsu (slag mot muskelfästen och nerv punkter).
Jutaijutsu (grepp och kasttekniker). Om man tar bort “tai” (som betyder kropp) ur jutaijutsu så blir det jujutsu. Fast till skillnad mot den västerländska jujutsun (ofta romaniserat fel till jujitsu etc.) som har sitt ursprung från judo och karate, är jutaijutsu mera rörlig och mindre beroende av styrka. Här ingår också Nage kata (kast tekniker), Shimewaza (Stryptekniker), Gyakugi (fasthållningar, låsningar), Hajutsu Hyoho (frigöringar från grepp och fasthållningar), Suwarigata, Newaza (mattbrottning), m.m.
Shoshin Gokei Gogyo no Kata, mera känd som Sanshin no kata (de tre hjärtanas former). Här finns det fem stycken kosshijutsu tekniker från Gyokko-Ryû som är ämnade att lära oss grundrörelser genom att upprepa fem olika slag och sparktekniker. Teknikerna kallas Chi, Sui, Ka, Fu, Ku (jord, vatten, eld, vind och rymd). Här ingår också Gogyo kata och filosofin om att studera allting med en treårings nyfikenhet.
Kihon Happo (alla sidors grunder). Dessa åtta tekniker kommer från Gyokko-Ryû och ska inte ses som åtta utan som ett oändligt antal tekniker och varianter. Det ingår tre stycken slag och sparktekniker, samt fem stycken grepp och kast tekniker.
Nagekaeshi (försvar mot kastangrepp), Keri ni Taishite (försvar mot sparkattacker), Haibuyori (försvar mot attacker bakifrån), Mutôdôri (försvar mot svärdsattacker), Santo tonko no kata (praktiserandet av att fly som en råtta) m.m.
Junan Undo/Taiso (Kroppstärkande och smidighetsövningar). Uppvärmning och stretching. Reishiki Vett och etikett.
Taihenjutsu Ukemigata (Falltekniker) tränas nästan alltid som en del av uppvärmningen. Det är en av de viktigaste hörnstenarna inom träningen för att vi ska kunna öva ordentligt. Här ingår också Ukemi som är konsten att ta emot en teknik utan att bli skadad alltför mycket.
Kamae gata (ställningar). Det finns ett otal grundställningar inom Bujinkan eftersom var och en av de nio skolorna har sina egna varianter av kamae. Alla positioner har sina syften och mål, det är viktigt att känna till. Dom är också mycket mer än en kroppsposition, de kan t.ex. vara bryggan mellan den kroppsliga manifestationen av psyket.
Dakentaijutsu (Slag och sparkträning). Här ingår Hoken-juroppo de 16 grundslagen inom Bujinkan. Dessa slag och sparktekniker tränas in i otaliga kombinationer, både i Koppojutsu (slag ämnade att förstöra benstrukturen) och Koshijutsu (slag mot muskelfästen och nerv punkter).
Jutaijutsu (grepp och kasttekniker). Om man tar bort “tai” (som betyder kropp) ur jutaijutsu så blir det jujutsu. Fast till skillnad mot den västerländska jujutsun (ofta romaniserat fel till jujitsu etc.) som har sitt ursprung från judo och karate, är jutaijutsu mera rörlig och mindre beroende av styrka. Här ingår också Nage kata (kast tekniker), Shimewaza (Stryptekniker), Gyakugi (fasthållningar, låsningar), Hajutsu Hyoho (frigöringar från grepp och fasthållningar), Suwarigata, Newaza (mattbrottning), m.m.
Shoshin Gokei Gogyo no Kata, mera känd som Sanshin no kata (de tre hjärtanas former). Här finns det fem stycken kosshijutsu tekniker från Gyokko-Ryû som är ämnade att lära oss grundrörelser genom att upprepa fem olika slag och sparktekniker. Teknikerna kallas Chi, Sui, Ka, Fu, Ku (jord, vatten, eld, vind och rymd). Här ingår också Gogyo kata och filosofin om att studera allting med en treårings nyfikenhet.
Kihon Happo (alla sidors grunder). Dessa åtta tekniker kommer från Gyokko-Ryû och ska inte ses som åtta utan som ett oändligt antal tekniker och varianter. Det ingår tre stycken slag och sparktekniker, samt fem stycken grepp och kast tekniker.
Nagekaeshi (försvar mot kastangrepp), Keri ni Taishite (försvar mot sparkattacker), Haibuyori (försvar mot attacker bakifrån), Mutôdôri (försvar mot svärdsattacker), Santo tonko no kata (praktiserandet av att fly som en råtta) m.m.
Dojo Kun 道場訓 (Dojo regler )
一、忍耐は、先ず一服の間とぞ知れ
1) Nintai Wa, Mazu Ippuku No Ma Tozo Shire
Att veta att tålamod kommer först. Vet att uthållighet är bara som en rökpuff.
二、人の道は、正義也と知れ
2) Hito No Michi Wa, Seigi Nari To Shire
Att veta att vägen för mänskligheten kommer ur rättvisa. Vet att sättet för männsikan är rättvisa.
三、大欲と楽と依怙の心を忘れよ
3) Taiyoku To Raku To Iko No Kokoro Wo Wasureyo
Att avstå från girighet, lättja, och envishet. Glöm girighetens hjärta, lathet och att förlitar sig på andra.
四、悲しみも恨みも自然の定めと思い、唯だ不動心の悟りを得可し
4) Kanashimi Mo Urami Mo Shizen No Sadame To Omoi, Tada Fudoshin No SaTori Wo U Beshi.
Att erkänna sorg och oro som naturligt, och att söka det orubbliga hjärtat. Man bör betrakta både sorg och ondska som naturens lagar, och bara skapa insikten av ett orubbligt hjärta.
五、心常に忠孝の道を離れず、文武に志す可し
5) Kokoro Tsune-ni Chuko No Michi Wo Hanarezu, Bunbu Ni Kokorozasu Beshi
Att inte avvika från vägen av lojalitet och medmänsklighet, och att alltid gräva djupare in i hjärtat av Budo. I ditt hjärta, lämna aldrig vägen av lojalitet och hängivenhet, och sträva verkligen efter pennan och svärdets vägar.
右、五定を守ること、道場の規定也。
Migi, Gojo Wo Mamoru Koto, Dojo No Kitei Nari.
Beakta att det 5 oavnstående reglerna är dojons lag.
明治二十三年春正月 記 戸田真龍軒正光
Meiji-nijusan-nen Haru-shogatsu Ki Toda ShinryUken Masamitsu
Skrivet på nyårsdagen 1891 Toda ShinryUken Masamitsu
初見良昭白龍
Hatsumi Masaaki, Hakuryu (Venerable White Dragon)
一、忍耐は、先ず一服の間とぞ知れ
1) Nintai Wa, Mazu Ippuku No Ma Tozo Shire
Att veta att tålamod kommer först. Vet att uthållighet är bara som en rökpuff.
二、人の道は、正義也と知れ
2) Hito No Michi Wa, Seigi Nari To Shire
Att veta att vägen för mänskligheten kommer ur rättvisa. Vet att sättet för männsikan är rättvisa.
三、大欲と楽と依怙の心を忘れよ
3) Taiyoku To Raku To Iko No Kokoro Wo Wasureyo
Att avstå från girighet, lättja, och envishet. Glöm girighetens hjärta, lathet och att förlitar sig på andra.
四、悲しみも恨みも自然の定めと思い、唯だ不動心の悟りを得可し
4) Kanashimi Mo Urami Mo Shizen No Sadame To Omoi, Tada Fudoshin No SaTori Wo U Beshi.
Att erkänna sorg och oro som naturligt, och att söka det orubbliga hjärtat. Man bör betrakta både sorg och ondska som naturens lagar, och bara skapa insikten av ett orubbligt hjärta.
五、心常に忠孝の道を離れず、文武に志す可し
5) Kokoro Tsune-ni Chuko No Michi Wo Hanarezu, Bunbu Ni Kokorozasu Beshi
Att inte avvika från vägen av lojalitet och medmänsklighet, och att alltid gräva djupare in i hjärtat av Budo. I ditt hjärta, lämna aldrig vägen av lojalitet och hängivenhet, och sträva verkligen efter pennan och svärdets vägar.
右、五定を守ること、道場の規定也。
Migi, Gojo Wo Mamoru Koto, Dojo No Kitei Nari.
Beakta att det 5 oavnstående reglerna är dojons lag.
明治二十三年春正月 記 戸田真龍軒正光
Meiji-nijusan-nen Haru-shogatsu Ki Toda ShinryUken Masamitsu
Skrivet på nyårsdagen 1891 Toda ShinryUken Masamitsu
初見良昭白龍
Hatsumi Masaaki, Hakuryu (Venerable White Dragon)